Klart for nytt kapittel i 100 år gammel elektrobedrift

Beha er på vei inn i nye markeder, og opplever at mer bevissthet rundt bærekraft øker etterspørselen etter norske kvalitetsovner.

– Forbrukerne vil ikke lenger ha «billig-ovner» som sannsynligvis må byttes etter 4-6 år, når de kan få en kvalitetsovn som varer 3-4 ganger lenger og gir langt lavere CO2- avtrykk, sier Adm. dir. Robert Ringstad i BEHA.

Det siste året har han ledet bedriften gjennom en større omstilling etter svake resultater over tid. Sammen med nye eiere som kom inn i mars, har de vurdert produktporteføljen, justert kostnader og inngått flere strategiske partnerskap som åpner opp nye markeder – deriblant proffmarkedet gjennom avtaler med anerkjente grossister som Berggård Amundsen og Norgeseliten.

– Akkurat som da bedriften startet opp i 1917, opplever vi igjen at vi leverer produkter som treffer tiden. Det skal svært mye til for at importerte ovner kan konkurrere med oss på kvalitet og bærekraft, sier Ringstad.

Utvikler ny teknologi

Også teknologisk skjer det en utvikling som stiller helt nye krav til panel- og glassovner der BEHA er godt posisjonert. Internet of things (IoT) handler om at flere og flere av tingene rundt oss kan koples på nett, og kommuniserer via apper og moderne styringssystemer.

Fra hovedkontoret på Heistad jobber BEHA nå sammen med partnere med en rekke konkrete prosjekter som skal sette en helt ny standard for bransjen.

– Her har vi en stor fordel ved at ikke bare selve ovnene, men også all software og elektronikk er utviklet og produsert i Norge. Det gjør at veien er kort for å møtes, teste nye løsninger og gå tilbake til tegnebrettet, sier Ringstad.

Vinner på bærekraft – flagger ikke ut

Teknologiutviklingen handler også om en annen trend i tiden: Bærekraft. Oppvarming står for mesteparten av strømforbruket i norske hjem, og både av hensyn til folks strømregning og samfunnets behov for ren energi til andre formål, bør dette ned.

Moderne glass- og panelovner med styringssystemer gjør det enkelt å justere oppvarming og derigjennom forbruk gjennom døgnet.

– Det var en ung student som sa til meg at vi må lage CO2-regnskap opp mot konkurrenter som importerer fra Kina, for dette blir forbrukerne mer og mer opptatt av.

Bærekraft preger alt vi gjør med for eksempel elektriske trucker og resirkulering av produkter og emballasje, sier Ringstad, som også kan betrygge de som lurer på om det rent økonomisk er bærekraftig å drive i Norge.

– Med så lave personalkostnader vi har nå per produserte ovn, skal det svært mye til for oss å flagge ut. Vi er perfekt lokalisert her vi er!

For mer informasjon, kontakt:

Robert Ringstad, Adm. dir. BEHA
Telefon: 91 38 88 66
E-post: Robert.Ringstad@beha.no

Pressebilder

Om BEHA

Siden 1917 har BEHA vært en av de ledende leverandørene av elektriske husholdningsapparater og varmeovner til norske hjem og bedrifter.

Selskapet holder til med alt fra produktutvikling, produksjon og lager til salgs- og serviceavdeling på Heistad like utenfor Porsgrunn.

Alle elprodukter fra BEHA er kontrollert og godkjent av NEMKO eller SEMKO.